Øjnene på en cylon er sjælens spejl

Vor venner hos Kia har præsenteret den nye Kia Soul, på 2018 LA Auto Show.

Den bygger tilsyneladende på en ny fælles platform og er en anelse større, end den forringe. Rent designmæssigt, har den fået et mere Cylon-agtigt design, der er betydeligt mere vellykket end det der er foregået med Citroen Cactus.

Den mest interessante variant er naturligvis den helt elektriske variant, der får at betydeligt boost på alle fronter.

Det første der stikker i øjnene er at Soul EV bliver udstyret med det samme batteri som Niro EV og Hyundai Kona - hvilket er et væskekølet batteri på 64kWh, samt en motor på 201 hestekræfter. Det er noget af et spring, fra de tilgængelige 30kWh, som den forrige generation var udstyret med.

Kia er ikke meget for at love en rækkevidde, da de mener at det afhænger af forholdene. De vil nok nærmere undgå at blive af for optimistiske løfter, som flere af deres kollegaer er blevet i tidens løb. Det tyder dog på en EPA-rækkevidde på omkring de 300-320 kilometer, da Soul har nogenlunde samme aerodynamiske udformning, som en mursten.

En anden - velkommen, omend ikke uventet ændring, er at Soul EV nu vil være udstyret med Combined Charging System (CCS) og ikke CHAdeMO, som de forrige generationer. Med understøttelse af 100KW opladning optil de 50% af batteriets kapacitet - kan de nye 150kW hurtigladere, og 340kW Ionity High Power Charging Network (HPC), gøre underværker ved opladningstiderne. Hvis Ionity-folkene da får fundet en stabil leverandør af CCS 2.0 kabler, da det kræver vandkølede kabler og det er de færreste Ionity-ladestationer der er udstyret med disse.

Skiftet af ladestandard er godt nyt for de europæiske kunder, hvor netop annonceringen af Ionify HPC-ladenettet, der indtil videre, har sat japanske CHAdeMO skakmat, på europæisk grund. For CHAdeMO-alliancen er Kias afhopning virkelig dårligt nyt og efterlader Nissan på en kold og udsat plads.

Det ser samtidigt ser ud til at Nissan ikke er i stand til at kunne levere E-Plus versionen af deres LEAF det næste halve år - ser fremtiden for Soul EV og CCS ganske tilforladelig ud.

Indeni er Soul EV udstyret med :

  • 10-tommer berøringsfølsom skærm med bakkamera og parkeringsguide. Apple CarPlay/Android Auto.
  • 7 airbags (2 i front, 2 monteret i forsæderne, side airbags med rulle sensor og en airbag i førersiden til beskyttelse af førerens knæ.
  • Lydsystem (AM/FM/SiriusXM), med 6 højtalere, med USB input og kontrolknapper i rat.

Med hensyn til sikkerhed, var den gamle Soul EV meget basal, hvilket der nu laves radikalt om på.

Sikkerhedssystemer: - Antilock braking - Traction control - Electronic stability control - Hill-start assist control - Tire pressure monitoring system - Pedestrian warning system

De tidligere Soul EV har ikke været udstyret med nogen køre assistancesystemer. Dette bliver der lavet radikalt om på nu.

Køreassistance (Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS)): - Fremadrettet kollisionsadvarsel (FCW) - Fremadrettet Kollisionsforebyggelsesassistent (FCA) - Passiv vognbaneassistent, advarsel (LDW) - Aktiv vognbaneassistent (LKA) - Træthedsassistent (DAW) - Intelligent fartpilot med Stop & Go (Understøttelse af kø- og bykørsel (ACC) - Blindvinkel kollisionsadvarsen (BSW) (Tilkøb) - Advarsel for bagved-krydsende trafik (RCCW) (Tilkøb) - Bagudvendte parkeringssensorer (PDW) (Tilkøb)

Derudover vil den blive udstyret med en panikalarm, der med et enkelt tryk på en knap tilkalder hjælp og Send2Car, der på forhånd, gør det muligt at indkode en rute, med stop undervejs og sende den til bilens navigationssystem.

Kia Soul EV vil tilbyde fire køretilstande :

  • Sport
  • Comfort
  • Eco
  • Eco+

Der i varierende grad 1-4 indstiller bilens effektivitet og dermed rækkevidde, med Eco+ som den mest effektive og Sport som den mest responsive.

Kia Soul EV kommer med tre regenereringsniveauer, som du kan skifte imellem via kontakter på rettet, ligesom hos søsterbilerne Hyundai Kona og IONIQ.

Den vil formodentlig kunne fås i to trim :

Soul EV

Denne indeholder alt standardudstyret, med enkelfarvet lak.

Soul EV Designer Collection

Alt det som standardtrimmet kan byde på.

To-tone maling : - HyuGravity Grey med Platinum Gold tag - Cherry Black med Inferno Red tag - Neptune Blue med Cherry Black tag

  • Foldbare sidespejle med blinklys.
  • Harman/Kardon lydsystem med 10 højtalere og ekstern forstærker.
  • Qi telefonoplader
  • Læderrat
  • Varme i forsæder med Sofino premium non-animal seating upholstery
  • Automatisk dæmpende bakspejl

Nærmere lanceringsdatoer og priser, kommer i løbet af 2019, men det ligner tidligst Q3.

Henvisninger: