Elektriske MikroTrillinger

Da jeg tidligere på året hørte, at Volkswagen lukkede ned for yderligere ordrer på deres mindste elektriske karet, nemlig deres mikroelbil e-Up, var det lidt med bange anelser. Der blev dog hurtigt lukket op for forudbestilling af en ny e-Up og de bange anelser blev erstattet af forhåbninger.

Volkswagen Group under den nylige bilmesse i Frankfurt, kunnet fremvise ikke bare en ny fobedret e-Up, men også et par yderligere familieforøgelser.De matchende søskende SEAT Mii Electric og Skoda Citigo-e IV blev også bragt frem i rampelyset.

De drives alle af den samme drev og ladeteknologi, nemlig en 61 kW (83 hk) elektrisk motor, der giver en acceleration på 11,9 sekunder til 100 kilometer i timen, med en tophastighed på 130 kilometer i timen.

Batteriet er et lithium-ion batteri på 36,8 kWh (e-Up havde tidligere et batteri på 18,7kWh netto), hvilket giver SEAT Mii Electric en rækkevidde på 260 kilometer og Skoda Citigo-e IV en rækkevidde på 265 kilometer ifølge WLTP-teststandarden - med et forventet forbrug på 12,7 kWh/100 kilometer.

Bilerne er udstyret med CCS-hurtigladning via 40kW DC (80% på en time) og 7,2kW AC (fuld opladning på fire timer). Med lige præcis disse data, lugter det af endnu et passivt kølet batteri med sænket strømstyrke. Hvilket sandsynligvis giver nogenlunde samme ladekarakteristik som den nuværende e-Golf.

Som standard er den nye e-Up udstyret med det sædvanlige udstyr såsom : klimakontrol, radiosystemet “Composition Phone”, Bluetooth og DAB+.

Volkswagen kører videre med deres docking station princip, hvor du benytter et specielt mobilprogram, på din egen smarte telefon, til navigation, vognbaneassistent og hvad man ellers har fundet på.

Derudover er der de basale fornødenheder såsom City emergency brake, LED dagskørelys, Regnsensor, Airbag til fører og forsædepassager, med kombineret hoved- og sideairbag.

Derudover er der forlydender om at Volkswagen rent faktisk har i sinde at sænke prisen på denne i forhold til den tidligere version. Hvor meget det kommer til at betyde finder vi nok snart ud af.

Udover en opgradering af driv- og batteriteknologi, er der tilsyneladende ikke rigtigt rørt ved resten af bilen - der er minimalistisk gennemført. De leveres end ikke med et navigationssystem. Dette skal man selv levere via en smart telefon, der via et mobilprogram kobler sig på bilens interne systemer.

e-Up er betydelig mere kompetent og bekvem at køre i end den umiddelbart ser ud. Med det nye batteri burde e-Up blive trukket ind i rigtig mange menneskers overvejelser, da det i forvejen er en fantastisk bybil - der nu også kan bruges til lidt længere ture. Dens formodede ladekarakteristik vil rent faktisk gøre den til en trussel imod Nissan LEAF, der kæmper ganske gevaldigt med sit batteri - lige så snart man skal bruge bilen til ture over de 400 kilometer.

e-Up er ligeledes også kravlet tilbage ind på min egen subjektive liste. Det der holder den nede på en femteplads er manglen på en varmepumpe:

  • KIA e-Soul
  • Opel Corsa E
  • VW ID3
  • Renault Zoe ZE50
  • VW e-Up

Ja, det ser efterhånden meget europæisk ud. Den eneste undtagelse er den magiske KIA e-Soul, med en massiv føring.

De tyske fabrikanter ser ud til at gå en lys elektrisk fremtid i møde. Hvorimod de gamle elektriske giganter såsom Tesla og især Nissan, nok vil føle sig lidt udfordrende.

Det rigtige slag vil nok stadig stå ved ladestanderne, med Ionify og Tesla Super Charger ladenetværkene som hovedpersoner.

Henvisninger: